Opera, strand en blauwe bergen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tessa Graus - WaarBenJij.nu Opera, strand en blauwe bergen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tessa Graus - WaarBenJij.nu

Opera, strand en blauwe bergen

Door: tessagraus

Blijf op de hoogte en volg Tessa

01 Februari 2011 | Australië, Sydney

Hi there!

Het is bij mij nu alweer maandagmiddag 2 februari. Ik heb afgelopen woensdag dus een lange, maar goede vlucht gehad. Alleen tijdens de landing in Singapore werd ik zwaarrr misselijk. Dat was wel even vervelend. Ik zal jullie de details maar besparen. Gelukkig zorgde mijn reisgroep goed voor me. Van Singapore naar Sydney was het nog eens 7 uur vliegen. We zaten allemaal verspreid over het vliegtuig. Ik zat gezellig tussen twee vrouwen in die alleen maar tv keken. Zelf lag ik eigenlijk ook alleen maar te snurken. Toen we eindelijk aankwamen weer werden opgezadeld (letterlijk) met die enorme tassen, bracht een busje ons naar het hostel, het YHA Railway Square. Ik had geen idee wat ik me moest voorstellen bij een hostel. Een soort slecht 'weeshuis' misschien waar iedereen in een kamer gepropt zit met vieze douches en kakkerlakken. Viel dat even mee! Het is een heel schoon gebouw met een gezamelijke huiskamer en keuken. Je slaapt wel met z'n vieren op één kamer in stapelbedden. Veel gewiebel als iemand zich omdraait en ik heb al 5 x mijn hoofd gestoten aan de balk boven mijn bed (er staat heel groot LOW HEADROOM op, maar dat lees je natuurlijk steeds pas nadat je je hoofd hebt gestote). We waren pas om 22.00 in ons hostel. Ik weet alleen niet meer of ik toen met een paar mensen het nachtleven ben gaan opzoeken of dat dat pas de volgende dag was. Dat was in ieder geval heel gezellig. Ik heb trouwens sowieso een leuke groep. We zijn met z'n tienen (intussen met z'n negenen, eentje is gister vertrokken naar een surfkamp) en kunnen het goed met elkaar vinden, maar we gaan ook onze eigen gang. Donderdag moesten we weer vroeg opstaan, omdat we al om 9:30 een workshop hadden bij Work n Holiday. Hier kun je ook gratis internetten. Superrr chill dus (ik zit er nu weer. Al ongeveer een uur want ik heb echt nul inspiratie en moet 100 jaar nadenken voordat ik iets typ. Maar het kost me lekker niks hihi). Die donderdagochtend probeerde ik ook snel even een verslagje te plaatsen, maar toen moest ik er snel af, omdat de workshop dus begon. Weten jullie nog, trouwe lezers? We kregen toen wat uitleg over het vinden van een baan, tips over het uitgeven van je geld, een simkaart (let op: ik heb nu dus een ander nummer!!! mail even als je deze nodig denk te hebben) en nog wat interessante informatie. De volgende dag (vrijdag dus) zijn we met de beenwagen (lopend dus. Er rijdt ook gewoon een gratis bus, maar als verse backpacker weet je dat natuurlijk nog niet) naar het Opera House gegaan. Dat duurde ongeveer 35 minuten. Beetje rond gegeken onderweg. Veel winkeltjes en HEEEEEL VEEEEEL Aziaten!! Echt overal waar je kijkt! Thais, Chinees (of Japans), vanalles. Ook 1000 winkels met Thai massage of Shusi here. Maargoed, het Operea House dus. Eindelijk heb ik dit beroemde gebouw mogen bewonderen. En aanraken! Ja ja. Helaas was het heel erg bewolkt die dag, waardoor the Opera House niet zo wit leek (vond ik). Denk tenminste dat het daardoor kwam. Naast dit mooie gebouw was er een park waar we nog doorheen hebben gewandeld en papegaaien hebben gespot. Toen we in dat park even in het gras gingen zitten om te vreten kwam er een hele groep Chinezen (of Jappen) aan, gewapend met.. hoe kan het ook anders.. camera's. Het is echt zo, die mensen maken gewoon o-ve-ral een foto van. Het grappige was dat ze dat ook van ons deden. Dus wij zwaaiden een keer leuk. Nou, toen draaide direct de hele groep zich naar ons om. 40 camera's op ons gericht en het enige wat je steeds hoorde was 'thank you, thank you!'. Daarvoor kwamen er ook al twee Chinezen naar me toe met een camera en vroegen; foto? foto?. Uh ja hoor, ik wilde best een foto van hen maken met de Harbour Brigde op de achtergrond. Maar dat was niet de bedoeling, ze wilden met MIJ op de foto. Poeeh ik voelde me toch een celebrity! Hadden zeker nog nooit een albino gezien. Echt iets om trots op te zijn. Dus misschien sta ik nu wel op de facebook site van een chineesje. Leuk idee toch? Toen we weer terug in ons hostel waren, zat daar ineens Britt, een meisje dat ik van thuis ken, op mij te wachten! We hadden al een beetje contact gehad, alleen had ik verwacht dat het nog lastig zou worden om haar te zien. En daar zat ze dan ineens. Dus dat was wel erg leuk. 's Avonds zijn we met z'n allen uit geweest. Eerst stonden we in een gaybar. Heb daar mijn eerste vrouwelijk flirt gehad. Haha was echt heel raar om knipogen te krijgen van een female. Volgende dag (we zitten nu op zaterdag 30-01) vrijwel de hele dag in het park gelegen. Heeeerlijk. Op zondag gingen we dan eindelijk naar het beroemde Bondi Beach. Je weet wel, van dat programma Bondi Rescue! Het was super lekker weer en de golven waren enorm hoog. (Minpunt: bikini continu in de gaten houden). We hadden tijdens de workshop van woensdag ook nog uitleg gekregen over de vlaggen op het strand en we werden gewaarschuwd voor de sterke stromingen. We zijn dan ook voor het grootste deel braaf tussen de vlaggen gebleven en niet te ver de zee in gezwommen. Kon trouwens ook niet, want eer je eindelijk een beetje verder de zee in was, werd je weer omver gegooid door een flinke golf en lag je ineens weer aan met je snuit op het strand. En dan maandag. Dit was me een dag! Heb deze dag kuiten als knollen gekregen. Wat heeft ze dan in godsnaam gedaan, hoor ik je denken? Nouuuu, we zijn met een paar de Blue Mountains ingetrokken. Het zijn natuurlijk geen echte blauwe bergen. Het gebied, dat op de werelderfgoedlijst staat, is genoemd naar de opvallende blauwe waas die boven de valleien hangt en veroorzaakt wordt door lichtstralen die weer gebroken worden door stofdeeltjes en oliedruppeltjes uit de eucalyuptusbomen. Uitermate interessant, niet? Maar we hebben hier wat afgesjouwd, dat wil je niet weten! Ik ga het toch vertellen. Na een treinreis van 2 uur moesten we nog eens 30 minuten lopen naar die blauwe bergen. Daar werden we meteen beloond met een fantastisch uitzicht. (foto's komen nog!!) Na wat met onze camera's geklikt te hebben, zijn we begonnen aan de tocht. Eerst steil naar beneden. Maar dan ook echt heeeeel steil. Mijn hoogtevrees kwam weer een beetje naar boven, vooral omdat je soms door de trappen heen kon kijken. Mijn benen leken wel van spaghetti, maar ben toch stoer doorgestapt. Ik denk dat we wel 1000000000 trappen op en af zijn gelopen. Eerst in de stik hete zon, toen in de schaduw tussen de bomen. Lopen lopen lopen. Wat een wandeling. Daar is onze zondagse wandeling door de hatertse vennen van vroeger echt NIKS bij, paps! Maar wat een uitzicht en mooie stukken we gezien hebben is niet uit te leggen. Heb natuurlijk wel foto's gemaakt, maar op zo'n schermpje ziet het er laaaang niet zo mooi uit als in het echt. Uiteindelijk bereikten we ons doel: een prachtige hoge waterfall!! Het heeft vast een hele mooie, orginele naam, maar die weet ik niet. Het water was zo lekker koel en helder. Stak mijn kop er meteen onder. Toen kon de tocht naar boven weer beginnen. Wat een wandeling. We hebben wel weer hele mooie vogels gezien. Zwarte en witte papegaaien die rare geluiden maken. Na ruim 5 uur te hebben gelopen (5 uur!!), kon ik op de terugweg alleen nog maar snurken in de trein. Toen we terug waren in ons hostel hadden Arjen en Stefan (die niet mee waren) het eten al klaar staan. Heerlijke pasta met saus. Lekker einde van de dag. Nu is het maandag en heb me net met Sarah aangemeld voor de WWOOF. Via deze organisatie kun je op een farm werken in ruil voor eten en een slaapplek. Donderdag trek ik met Saar naar het zuiden en hopen daarvoor contact te hebben gehad met een boer in de buurt van Melbourne. Vandaag dus vooral binnen gezeten, maar het was buiten ook echt 37 graden (buiten de stad zelfs 42!!!) dus binnen zitten was vandaag een juiste keuze voor deze albino. Nu is het half 5 s middags en ga ik nog even in het park liggen, voordat er boodschappen gedaan moeten worden en we weer staan de zwoegen in de keuken voor een lekker feestmaal. Ik probeer zo snel mogelijk foto's op mijn site te zetten. Ben er ondertussen al mee bezig, maar het duurt hier allemaal zo laaaaaaaangzaam. (waarschijnlijk ook omdat ik al zo'n 120 foto's heb gemaakt en iedere foto tienduizend mb is of zo.) Vind het erg leuk te weten dat jullie me volgen op mijn reis door Australië, dus ik ga zeker mijn best om dit waarbenjij ding bij te houden!!
Veel liefs en een dikke kus

  • 01 Februari 2011 - 09:36

    Ineke:

    Lieve dappere Dodo,
    Ademloos heb ik je verslag gelezen.
    Wat een geweldig beeld schets jij van je avonturen en belevenissen Down Under. In gedachten zie ik je door de bergen ploeteren en heerlijk in de hoge goven duiken. Fijn, dat je het zo naar je zin hebt en geniet van je reis. Ben benieuwd naar de rest van de foto's.
    Nu maar hopen dat je op een leuke farm aan de slag kunt. Lieve Tess, geniet jij maar lekker verder, vooral van die temperaturen. Niet te geloven dzt jij daar bijna ontploft van de hitte, terwijl wij hier onze dikke winterjassen echt nodig hebben!
    Succes met je reis naar Melbourne....dikke kus!!!!!!

  • 01 Februari 2011 - 13:37

    Amintha:

    Woehoee!
    mis je iedereen al hhah(A)
    wat een verslag! kost me bijna meer tijd om te lezen dan dat jij getypt hebt haha(A)
    maar well leuk dat je alles vertelt een nieuwschierig iemand als ik vind wel leuk om te weten wat je allemaal doet in dat mooie en warme land:)
    ennee bondi beach! is zo mooi was toen een progamma van op tv met die strandwachten(A) en sommige zagen er niet slecht uit hoor dus daar moet je wel van genieten! famillie van mij woont ook in de buurt van bondi beach ergens maar weet niet precies heb familie door heel australie haha!
    maar loopt er wel wat leuks rond daar? ben ook blij dat de groep erg gezellig is! nouja nog erg veel plezier en ik blijf je volgen:D

    Kuss amintha!

  • 01 Februari 2011 - 19:49

    Moniek Uut Kuuk:

    wauw! klinkt helemaal super! alleen "die knollen van kuiten" lijken me minder, hihi, heeeeeel veeeeeel plezier daar en succes met je job op een farm! veel liefs van moniek uit cuijk

  • 01 Februari 2011 - 21:25

    Lotte:

    Haaa tessa! Ik zag net je krabbel (heerlijk op tijd, i know) en aangezien hyves compleet vastloopt hier doe ik het even zo:) Het klinkt allemaal echt heel erg gaaf wat je doet, nou heb ik besloten dat het straks (helaas helaas) sparen voor australie gaat worden ;). Ik ga je volgen, ben dol op verwegverhalen! Mijn blog is lottenaarbolivia.reismee.nl. Het is hier nu lekker weer, mooi land dus ik heb het helemaal naar mn zin en we praten later uitgebreid bij over onze werkervaring haha. x Lotte

  • 02 Februari 2011 - 07:42

    Maureen:

    Tessie! Via Nina ben ik bij je blog gekomen. Wat leuk om te lezen zeg! Je beschrijft je avonturen op een hele leuke manier! Klinkt geweldig allemaal, ben wel jaloers hoor;)!
    Ik ga je volgen...
    Lfs

  • 02 Februari 2011 - 21:14

    René Uut Nimwegen:

    Hallo Tessa,

    gelukkig had ik nog twee minuutjes over vandaag om jouw boek te lezen. Erg leuk om te lezen, het lijkt wel of ik je moeder hoor praten. Leuke schrijfstijl, enthousiast en alsof ik het voor mij zie wat je beschrijft.
    Ik had eigenlijk wel een paar spannende foto's van jou verwacht onder die mooie waterval. Voor de afleiding met een paar eigenheimers erbij of eventueel met een blik Chinezen. Dat komt nisschien nog? Anders ga ik maar eens googelen op een of andere Chinese sight.
    En albinootje tessa wees maar blij dat je lekker vertoeft bij 42 graadjes. Want daarboven bij die Aussies is het noodweer. Daar stormt het en zijn mens geëvacueerd.

    Tessa hou je taai en ik lees je tweede ( dan wel geïllustreerde) boek wel binnenkort.
    Kus op je wang.

  • 03 Februari 2011 - 22:04

    Anne Ruijs:

    Lieve Tess,
    wat een geweldig verhaal! ik zit hier met open mond te lezen en ben echt trots op je! Die bergen en waterval lijken me echt heel indrukwekkend, kan niet wachten op je foto's!
    ik krijg nu een email en een smsje wanneer jij een nieuw verhaal hebt gepost, dus volgen doe ik je zeker!
    met jou alles oke? hopelijk krijgen jullie geen last van al die overstromingen en orkanen!
    ik kijk uit naar je volgende verhaal lieverd, het is hier nu 23:03 en ik ga mijn bedje induiken!
    oh trouwens, mijn skypenaam is anne.ruijs, dus als je tijd hebt bel maar, ik zal het vaak aanzetten!
    hopelijk tot snel en anders een hele dikke knuffel uit het koude MALDEN! (ook van oma&opa, dat mocht ik zeker niet vergeten!!)

  • 03 Februari 2011 - 22:18

    Arno:

    Hey Tessa!
    Hartstikke leuk om je avonturen te lezen!! Wat een leuke schrijfstijl heb je zeg! Ik zie het allemaal al helemaal voor me hahaha. Veel plezier!
    xxx

  • 04 Februari 2011 - 10:35

    Huub:

    Tessa, lekker vlot geschreven jouw verhalen, vooral ook omdat ze zo uit je lijf komen.Ben benieuwd naar de foto's.Hier treurt het weer herfstig verder, dus ieder zonnenstraaltje van jou is meer dan welkom.Lieve groet! van Huub en Antonia.

  • 04 Februari 2011 - 15:09

    Wim:

    Hoi Tessa,
    Prachtig verhaal, geweldige ervaringen. Geniet lekker verder en als er een keertje een mindere dag tussen zit lees je maar alle leuke reacties. Knap je weer van op. Laat weer vlug iets van je horen.
    Kus,
    je pa.

  • 04 Februari 2011 - 15:39

    Karijn:

    He Tessa,

    Wat een verhaal! Ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en ook herkenbaar. Het is inderdaad een goede work-out, die trappen bij de blue mountains. We wensen je nog een hele leuke tijd toe en zullen je blijven volgen.
    Groetjes van Theo en Toos en
    veel liefs Paul, Karijn en Wout.

  • 05 Februari 2011 - 10:44

    Karlijn:

    he lekker ding! super leuk, al je stories! je maakt me knetter jaloers joh! al verliefd geworden op zo'n lekkere strandwacht? ik ga je zometeen wel even een e-mailtje sturen voor je nr, kan ik je lekker stalken en kletsen via de mail is toch wat easier dan via dit.
    bye littleee <3

  • 06 Februari 2011 - 11:46

    Esmee:

    Lieverdje!

    Ik heb net even je verhaaltje, of nouja verhaal haha, gelezen! Klinkt echt geweldig! Ben benieuwd op wat voor een farm je terecht komt, hopelijk kun je ook nog een beetje paardrijden dan ;). Ben ook benieuwd naar je foto's. Nou, geniet van alles en tot hoooors.

    Liefsss!

  • 06 Februari 2011 - 11:55

    Nicht Loulou:

    Haha lekkerding ben je toch! Ik zie je helemaal voor me, hoe je alles meemaakt. Je houdt het al veel beter bij dan je verwacht had mop! Ik zit hier met je broer en ouders aan tafel want papa is jarig. We missen jouw vrolijke bekkie erbij! Maar we volgen je en missen je dikke knuffel

  • 06 Februari 2011 - 11:56

    Nicht Loulou:

    Met het bedoel ik je weblog!

  • 07 Februari 2011 - 11:09

    Leen En Peter:

    prachtig prachtig tessa wat een verhaal .wij kijken uit naar je volgende
    avontuur kusjes leen en peter

  • 09 Februari 2011 - 10:57

    Hanneke:

    Hi Tessa,

    heb via Ineke jouw site gekregen en aandachtig je verhaal gelezen! Zo te lezen heb je het super naar je zin! Geniet er van en ik blijf je verhalen volgen!!!

    Lieve groetjes Hanneke (je weet wel Hannie die gekke gymdocente hihi)

  • 10 Februari 2011 - 10:18

    Sandra:

    Hee Tessa!

    't klinkt allemaal wel super spannend daar! Wat een verhalen. Mooi dat je het zo naar je zin hebt.. Je hebt nog maar een paar maanden te gaan, baal je daar niet nu al van? haha!
    Ik volg je verhalen ademloos, net als vele anderen ;)

    Veel plezier met het boerenleven!:P

    Liefs

  • 10 Februari 2011 - 14:13

    Iris:

    Ha Tessa
    Gaaf verslag heb je geschreven!
    Leuk joh dat het daar zo goed bevalt
    in Australie.
    Hopelijk vind je een toffe farm waar ze ook paarden hebben.
    Succes met je zoektocht!
    En veel plezier daar.
    Groetjes ier

  • 10 Februari 2011 - 19:27

    Janne En Ingrid:

    Hee Tijger!
    We zeggen lekker niets

  • 10 Februari 2011 - 19:28

    Janne En Ingrid:

    maar zijn hartstikke jaloers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Tessa

Actief sinds 18 Jan. 2011
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 41168

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 25 Januari 2012

Tessa Down Under

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: