The Final Countdown! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Tessa Graus - WaarBenJij.nu The Final Countdown! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Tessa Graus - WaarBenJij.nu

The Final Countdown!

Door: tessagraus

Blijf op de hoogte en volg Tessa

21 Januari 2012 | Australië, Darwin

Het is zover, mijn laatste week is een paar dagen geleden ingegaan en het aftellen kan nu officieel beginnen! Stiekem ben ik zelf al een paar weken geleden begonnen. Hoewel ik het gevoel heb dat ik nog lang niet klaar ben hier in Ozzie-land, kijk ik ernaar uit om weer thuis te zijn. Lekker in mijn eigen bedje, stampot eten, op Argento door het bos crossen, 4 jassen 3 broeken 12 sokken en laarzen dragen en NATUURLIJK kijk ik er ook wel een beetje naar uit om jullie, kaaskoppen, eindelijk weer eens een stevige knuffel te geven!!
Maar voordat het zover is, staat er nog één ding op het programma: GENIETEN. Tijdens mijn laatste week in Cairns ben ik met mijn twee vriendinnen uit Schotland op een mini roadtrip around Cairns geweest. Het was prachtig! Voor het grootste deel door het regenwoud gereden dat uitkwam op het strand. We zijn naar de plek geweest waar 'the jungle meets the reef' en meer inlands hebben we de watervallen bezocht. Onder andere the Millee Millee Falls, waar de music clip 'mysterious girl' van Peter Andre is opgenomen. Als je dit bij youtube intypt zie je af en toe in een flits zo'n exotisch vrouwke onder een waterval zitten. Wij moesten dat natuurlijk nadoen. Maar The Josephine Falls waren het leukst. Via een touw aan een dikke tak kon je in het water slingeren en er was een waterval waar je vanaf kon glijden. But 'time flies when you're having fun' en de klok leek sneller te tikken dan ooit. Ondertussen zit ik alweer in het oude vertrouwde Darwin, wat als een warme deken aanvoelt. Het is namelijk 37 graden en super benauwd. Maar met name natuurlijk door het warme welkomscomité van mijn huisgenoten, huisdieren en ex-collega's. Onder huisdieren valt trouwens NIET de baby wallaby Dot.. Ze is naar een vriend van het huis gebracht, die een veel grotere tuin heeft met een andere wallaby erin. Ik mis dat kleine stuiterballetje wel! Op zondag organiseren we met zijn allen een gezellige barbie, om te vieren dat TesTes ein-de-lijk eens oprot! Kangaroo steak, lamb chops (wat ik uiteraard niet eet, want wie weet.. het kan zomaar een van mijn petlambs zijn!!), garlic prawns en sausages, zoals die Ozzies dat doen. Ik kijk er erg naar uit, maar tegelijkertijd betekent dit dat het er ECHT op zit.
Hier zit ik dan nu, terug in mijn oude huissie met geweldige mensen om me heen, te genieten van mijn laatste paar DAGEN die nog over zijn van een heel JAAR in Australië.
En wat voor een jaar...

Een jaar waarin ik de meest fantastische landschappen, dieren en steden heb mogen zien

Een jaar waarin ik geweldige mensen heb ontmoet, die mijn ozzie trip tot het uiterste hebben gebracht

Een jaar waarin ik niet één keer in bad ben geweest (wel gedoucht hoor!)

Een jaar waarin ik het zonder boerenkool, pepernoten, koninginnedag en klompen moest doen

Een jaar waarin ik dingen heb gedaan waarvan ik nooit had gedacht ze ooit te doen

Een jaar waarin ik voor het eerst met mijn verjaardag, kerst en oud en nieuw niet bij mijn fammie en vriendjes was

Een jaar waarin ik niet één euro heb uitgegeven

Een jaar waarin ik hopelijk mijn engels een beetje heb verbeterd

Een jaar waarin ik erachter kwam hoe moeilijk het is om Sinterklaas uit te leggen aan mensen die het niet kennen. Vooral als je over 'the black helps' begint. Zwarte pieten dus. Die zijn veel cooler dan the elves!!

Een jaar waarin ik soms ook heimwee had

Een jaar waarin ik steeds mijn eigen pad heb gekozen

Een jaar waarin JULLIE aan mij dachten en ik genoten heb van jullie lieve berichtjes en soms zelfs kaartjes

Een jaar waarin ik voor het eerst alleen op pad ging en ik erachter kwam dat dit GEWELDIG is!

Een jaar dat ik nooit zal vergeten

Het is ook een jaar waarin ik een, voor mij eerst, vreemd land tot bekend terrein heb gemaakt. Natuurlijk wist ik van te voren dingen als; "in Australië hoppen kangoeroes rond, zoals Skippy" en "the Aboriginals zijn de oorsprokelijke bewoners van Australië", maar er valt zoveel meer te ontdekken! En nu we toch aan het opsommen zijn, hier volgen een paar van de vele weetjes van Australië;

de buschauffeurs worden bedankt bij het uitstappen

vegimite is iets typisch Australisch voor op brood en het is smerig

er is een 'drive-tru' voor alcohol, net zoals de mc-drive bij de mc Donald's

Australië is groter dan heel Europa
maar 30 % van alle wegen in Australië is verhard, de rest is 'dirt road'

er wordt hier aan de linkerkant gereden, dit wordt dan ook overal aangegeven (KEEP LEFT, KEEP LEFT, KEEP LEFT)

sommige boeren, met name in het noorden, bezitten grond groter dan heel Nederland. Als ut tiet is om duh 'koein' bij elkoar te roapen, stappen ze gewoon in een helicopter

de kangoeroe en de emu staan symbool voor Australië. Ze staan namelijk voor 'vooruitgang', omdat deze dieren niet achterwaards kunnen lopen

er zijn geen tot weinig fietspaden te vinden

'GROUSE!' wordt vaak gebruikt door de ozzies en betekent hetzelfde als 'AWESOME!'. Het was dus best leuk om mijn volle naam hier uit te spreken; hi I'm Tessa GRRRAAUS! Eigenlijk betekent mijn achternaam 'horror' in het Duits, maar dat weet lekker niemand.

de meeste huizen hebben één verdieping

er wonen maar 22 miljoen mensen in Australië. In alleen Londen wonen er al 7 miljoen

de film over het varkentje Babe is opgenomen in Robertson, New South Wales, Australia

het water uit de kraan in Australië smaakt en ruikt naar chloor

Heineken is hier heel populair

je hebt in Australië meer kans om gedood te worden doordat er opeens een kokosnoot op je kop valt, dan dat je gegrepen wordt door een haai

'stubby holders' zijn heel handig om je drankje koud te houden. Ik had ze nog nooit eerder gezien voordat ik naar Ozzie land kwam

de Nederlander Dirk Hartog was de eerste Europeaan die de westkust van Australie ontdekte (in 1616) en in kaart bracht. Go Dutchies!!

Nou, is dat niet éééénig om te weten? Vooral het feit dat maar 30 % van alle wegen verhard is, verbaasde me. Alle andere wegen zijn dus allemaal zandwegen!
Met deze wizzie wizzzdom weetjes sluit ik meteen mijn boekenbundel af. Het boek gaat dicht, mijn reis zit er ( voor voorlopig....) op. Op dinsdag 24 januari begint de 20 uur lange tocht naar huis. Lijkt lang, maar na een heel jaar op reis te zijn geweest, zijn die twintig uurtjes slechts kruimeltjes naast een brood geworden.
Hartstikke bedankt voor alle lieve reacties. Ik vond het super leuk om te zien dat het de moeite waard gevonden werd om mij het hele jaar door te volgen. En dat ondanks de kilometers lange verhalen! Echt super, ik heb er echt van genoten!
Ik kijk ernaar uit om weer naar huis te gaan. En ik geef hierbij toe dat één van de leukste dingen van het 'weg zijn geweest' het 'weer thuiskomen' is.
Tot over een paar dagen!
xxx

  • 21 Januari 2012 - 10:43

    Ineke:

    Lieve Tessa Down Under,

    Het laatste hoofdstuk van je Australië-roman leest als een trein, laat me wederom genieten en is nog leerzaam ook....Het smaakt naar meer.....Nog even en dan ben je weer bij ons in het Hoge Noorden. Wat een heerlijk vooruitzicht om jou over vier dagen weer te kunnen knuffelen!! Geniet jij nog maar lekker van die warme deken in Darwin, ik verheug me intussen op een warm weerzien!!
    Dikke, vette knuffel van je moeder!

  • 21 Januari 2012 - 11:02

    Iris:

    Kijk ernaar uit je weer te zien, en je verhalen (en tips?) in real life te horen :P

  • 21 Januari 2012 - 12:07

    Trotse Nicht Loulou:

    Lieve lieve Grote Tessa,

    wat een verhaal weer.. Wat kun jij schrijven en wat kun jij genieten. Hoe jij openstaat voor nieuwe mensen, nieuwe dingen in een, voor jou, nieuw land. Je bent denk ik voor velen een voorbeeld en in ieder geval voor mij. Hoe ik het het beste kan omschrijven is door terug te gaan naar de brief die ik je gaf voor je vertrok: je bent het nest uitgesprongen, hebt je vleugels gespreid en hebt een jaar lang in je eentje (EENDJE ;)) rondgevlogen.Bij je rondreis heb je zo veel nieuwe vrienden gemaakt en andere plaatsen je thuisgemaakt, zonder je 'roots' te verwaarlozen of ook maar op een laag pitje te zetten. Ook dat vind ik heel bijzonder. Het boek gaat alleen niet dicht en je reis zit er niet op; dit is slechts een hoofdstuk uit 'Tessa en haar wereldavonturen'. Deze reis eindigt niet in Nederland, Nederland is slechts een tussenstop waarna je nog vele mooie ontdekkingsreizen zult maken. Niet alleen letterlijke reizen, maar ook figuurlijk. Bedankt dat je ons zo hebt laten meegenieten en hebt betrokken bij je reis.

    Geniet nog even Lieve lieve Grote Tessa, dikke dikke kus en knuffel.

  • 21 Januari 2012 - 12:53

    Nina:

    Aubie,
    Heel fijn om te lezen dat je het nog zo leuk hebt gehad en dat je weer naar huis komt, maaaar...dan hebben we deze leuke verhalen niet meer :( Dus bij dezen de vraag of je in 'the village that never sleeps' door wilt gaan met wat je daar allemaal beleeft! Tot gauw lief xxx

  • 21 Januari 2012 - 18:26

    Mon:

    naar huis gaan lijkt op dit moment misschien niet zo geweldig, want je weet dat je er voorlopig alleen maar over kan dromen van wat je allemaal beleefd hebt het afgelopen jaar, maar thuis komen voelt als een warme bad. tot gauw Tessa, kom goed thuis.

  • 22 Januari 2012 - 14:49

    Otto En Lies:

    Lieve Aussie-Tes,

    Bedankt voor je fantastische verslag en wetenswaardigheden. We hebben weer genoten en veel geleerd.
    Sterkte met het afscheid nemen en een heel goede reis gewenst!

    Dikke knuffel,

    Otto en Lies

  • 23 Januari 2012 - 16:28

    Sarah:

    Een jaar waarin wij samen begonnen zijn. En ik een top tijd met jou gehad heb.
    Mis het nog elke dag.

    Ik moet zo veel aan je denken de laatste tijd. Heerlijk dat je weer thuis komt. Ik kom snel naar je toe!!

    Dikke knuffel! xxx

  • 18 Oktober 2018 - 16:21

    Jan Pipo De Clown:

    Hallo, ben je alweer terug?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Tessa

Actief sinds 18 Jan. 2011
Verslag gelezen: 3600
Totaal aantal bezoekers 41167

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 25 Januari 2012

Tessa Down Under

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: